Ave Taaveti pilt
Ave Taaveti pilt

Kujutlused kõikide asjade õnnelikust või õnnetust lõpust on ürgvanad. Apokalüptilise lõpu eel sorteeritakse õiged õelatest lahku: meie pääseme, ülejäänutel läheb kehvasti. Kuid nüüdisajal domineerib demokraatlikum vaateviis, mitte järgi pole pääsu kellelgi. Vikerkaar vaatab seda kirevat ideestikku õige mitme nurga alt. Holbergi auhinnaga pärjatud mütograaf Marina Warner uurib Johannese ilmutusraamatu saatuslikku mõjulugu, selle pöörase teksti pahaloomulist liiasust. “Ilmutusraamat kutsub oma lugejaid samastuma õndsatega ja ei tunne ise ega pane ka lugejat tundma kaasa neile, kes heidetakse “kaugele pimedusse”,” kirjutab Warner, “Harmagedoon ei neela selles raamatus kõiki meid: see tõotab neelata kõik nemad – Saatana, Metsalise, Lohe, Paabeli hoora, rüvedad ja leiged, koerad ja nõiad ning kõik need teised kuulsad vastalised ja kurjuse kehastused; need pühitakse minema, sellal kui meie jääme ellu.” Ta jälgib nende kujundite järelelu tänapäeva poliitretoorikas ja kinos.

Usuteadlane Urmas Nõmmik vaatleb apokalüptika vanatestamentlikke juuri, keskendudes Jesaja raamatule. Kuid temagi jõuab lõpuks kaasaegselt kõlavate üldistusteni: “Kui mõista esiteks kindlustunnet, mida usklikud ammutavad väljavalitute hulka kuulumise mõttest, ning siis veendumust, et surmaga ei lõpe kõik, vaid et õiglane tasu võib saabuda ka pärast surma, on arusaadav, miks apokalüptiliselt meelestatud inimestel pole enam põhjust midagi karta. Jumal kindlustab omadele õnneliku saatuse, juhtugu siinpoolses maailmas mis tahes.”

Immanuel Kant püüdis 18. sajandi lõpul anda kõikide asjade lõpu kristlikule ideele moraalse tõlgenduse: tuleb elada nii, et elu lõpul saavutatud kõlbeline seisund võiks jääda igavesti samaks. Samas hoiatas ta oma essees “Kõikide asjade lõpp” nende eest, kes kristlust jõuga peale surudes ja sellelt armastuväärsust röövides kiirendavad kõikide asjade moraalset lõppu.

Nüüdisajal seostuvad maailmalõpu kujutlused tuumasõjaga ja ennekõike kliima soojenemisega. Sellest aspektist uurib asja Hasso Krull, seostades maailma lõppu samuti meie-ringi ulatuse, piiride ja kujuga ning küsides lõpuks, kuidas see kõik puudutab “keskmist eestlast”. Ott Puumeister arutleb selle üle, kuidas kujutatakse eestlaste ohustatuse teemat. Joanna Nurmis võrdleb tuumasõja ja kliimakatastroofi visuaalset ajakirjanduslikku kujutamist, Jaak Tomberg globaalse soojenemise kirjanduslikku kujutamist ja Tõnu Karjatse (post)apokalüptilisi filme. Allan Aksiim uurib Jaan Tallinnalt tehisintellekti arenguga seotud eksistentsiaalsete riskide kohta.  Lisaks saab lugeda apokalüptilist ja eshatoloogilist luulet ja kunsti (Kirke Kangro, Ave Taavet). Loodame, et Vikerkaare lugemine aitab lõppu edasi lükata.

Samal teemal

Vale tõuseb, tõde vajub

Eesti kinod mängivad sel talvel dokumentaalfilmi Eesti presidendist 2006–2016 Toomas Hendrik Ilvesest, keda vanemad põlvkonnad tunnevad hästi, nooremad ei ehk enam. Mis olekski parem hetk täiendada presidendist räägitavat lugu episoodiga, millest film vaikib?
2. märtsil 2025 möödub 10 aastat päevast, kui presidendi kantseleis peeti esmaspäeva hilishommikune nõunike koosolek. Tavapärane koosolek lõppes…

Toimetajalt: Meie igapäevast kriisi …

. . . . püüab kirjeldada Vikerkaar.  COVID-i kõrgajal hakati rääkima komplekskriisist, milles rahvatervise, majanduse ja keskkonna hädad võivad võimenduda tapatalguteks. Kriise on nii palju, et kõik ühte väiksesse ajakirjanumbrisse ei mahugi. Isegi kui keskenduda sõjalistele konfliktidele, saab neist katta vaid murdosa. Ukrainal, kui meid kõige otsesemalt puudutaval, hoiab ajakirjandus veel silma peal.…

Toimetajalt: Kõigest, mis kväär ja ohtlik

Selle ilma igav kainus
rõhub nagu raudne soomus –
kõigesse, mis kväär ja ohtlik,
kiindub kirglikult mu loomus . . . .võib-olla lipsas tsitaati täheviga, aga klassiku mõte jääb samaks. Märtsi Vikerkaare võtmesõnaks ongi „kväär“, mis tõlgib inglise „queer’i“, mille esimene tähendus on „veider“. Mäletame ju rõõmsat üllatust, kui leidsime 90-ndatel Von Krahli baari WC-seinalt paraftaseerituna…
Vikerkaar