Katrin Kivimaa
Kommentaar kapitalismile

Hobusepea galeriis avatud Andres Tali isikunäituse pealkiri “Das Kapital. Kritik der politischen Ökonomie” peaks olema arusaadav igale keskharidusega eestimaalasele ning andma kätte põhivõtme näitusel esitatud lavastusliku fotojutustuse mõistmiseks. Karl Marxi peateosega samanimelist näitust võib muidugi pidada pelgalt Läänes ammu levinud uusvasakpoolse kunstihoiaku eestimaiseks versiooniks, kuid kohalikus kontekstis on tegemist suhteliselt vähe levinud kunstnikupositsiooniga. Muuhulgas tuletab see tavavaatajale meelde, et Marxi peetakse seniajani üheks parimaks kapitalistliku majandussüsteemi (kriitiliseks) analüüsijaks, rääkimata tema teravapilgulistest tähelepanekutest modernse ajastu kohta. Modernsuse tänapäevastes analüüsides korduvalt viidatud ajastuomane mõte – “kõik kindel haih­tub õhku” – on pärit ei kusagilt mujalt kui ”Kommunistliku partei manifestist”. Aga tekst jätkub: ”kõik, mis on püha, muutub profaanseks ning inimene on lõpuks sunnitud vaatama kaine pilguga oma elu ja eksistentsi ja inimestevaheliste suhete reaalseid tingimusi”. Kas Tali projekt jõuab nende reaalsete tingimuste vaatluseni?

Näitus “Das Kapital” esitab viieteistkümnest mustvalgest fotost koosneva seeria – lihtsa piltjutustuse, millel näidatakse kaunilt kaetud söögilauda ning kunstnikku selle taga istumas ja söömas. (Esimene ja viimane pilt näitavad “lava” ilma esinejata, enne ja pärast põhitegevust.) Tavapäraselt musta ülikonda riietatud kunstnik istub laua taha ning võtab ette esimese roa, järgmisel fotol sülitab (või oksendab?) ta söödud toidu välja – põrandale, laua kõrvale asetatud ämbri suunas. Suur osa toidust maandub põrandale ning järk-järgult koguneb sisse õgitud ja seejärel välja sülitatud toidust – sardellid, praekana, viinamarjad, banaanid – laua kõrvale vastikust tekitav hunnik. Ei pea olema majandusteadlane, et aru saada, kuidas Tali lavastatud etendus kapitalistlikku majandussüsteemi kujutab: lõputu õgimis- ja tarbimismasinana, millest jääb maha reohunnik – ka siis, kui meid enam kohal pole. (Seos marksistliku nägemusega iseennast õgivast süsteemist, mis asendub seejärel teise süs­teemiga, on pigem arbitraarne.) Tali pole siiski kunstnikuna nii naiivne, et ta hakkaks välja pakkuma alternatiivseid lahendusi, ning seetõttu pole põhjust tema teosest mingeid utoopilisi sõnumeid otsida.

Kuid fotoseeria pealkirja ei maksa liiga tugevasti kinni jääda, sest pigem osutab   “oma elu ja eksistentsi” tegelike tingimuste vaatlusele lavastuse ja peategelase visuaalne vorm. Must-valges ülikonnas poseeriv kunstnikukuju viitab ajalooliselt tagasi klassikalise kodanluse õitseajale – 19. sajandi Lääne-Euroopa kultuurile, just seal kujunes välja see tänapäevalgi tõelise mehelikkuse tähistajaks peetav riietusvorm reaktsioonina varasemale aristokraatlikule kirevusele. Must-valgesse ülikonda riietatud mehekuju tähistas tihti ka nõukogude karikatuurides dekadentlikku või ekspluataatorist kodanlast. Tali poolromantiline enesekuvand vihjab pigem boheemlaskultuuri esindajatele, kes kodanlike elukommete ja ilmavaate vastu mässu tõstsid, olles ise kodanlike papade pojad. Seega võiks Tali lavastust lugeda ka eneseiroonilises võtmes, sest isegi siinse postsotsialistliku heaoluühiskonna paljud liikmed, olles küll ilma jäänud keskklassi rikkuse belle époque’ist, osutuvad nn Kolmanda Maailma riikide tööjõu arvel nautlevateks väikesteks “õgimismasinateks”.

Näituse pressitekstis toob Elin Kard välja, et kunstnikule on andnud projekti teostamisel inspiratsiooni negatiivsed uudi­sed finants- ja majanduskriisi tingimustes. Loomulikult teravdab Tali kommentaari olukord, kus eestimaalaste pime usk igavesse majanduskasvu ja turumajanduse võidukäiku pole enam ehk nii “pime”. Siiski tundub, et majandussituatsioon on Talile pigem ettekäändeks, sest tugeva absurditunnetusega kunstnik ei vaja ühe või teise uskumuse kokkuvarisemist selleks, et inimeksistentsi ja selle tagajärgi kergelt (enese)iroonilises ja tugevalt (ene­se)kriitilises kõverpeeglis näidata. Huvitav, millise valdkonna juurde Tali igapäevane äng teda järgmiseks suunab?

Samal teemal

Postkoloniaalne hetk maailmapoliitikas

Nada Elia: 17. novembril 2024 jõudsid avalikkuse ette teated, et Gazas asuva al-Shifa haigla ortopeedilise kirurgia osakonna juhataja dr Adnan al-Bursh oli vägistamise tagajärjel surnud. Ta oli koos teiste arstide, õdede ja muu meditsiinipersonaliga töötanud Gaza põhjaosas asuvas al-Awda haiglas, kui Iisraeli sõdurid nad „riikliku julgeoleku kaalutlustel” kokku ajasid ja…
10-11/2025

Sveta Grigorjeva ja Marju Lauristin kui ajakirjanduslikud müüdid

Sveta Grigorjeva ja Marju Lauristin on ilmselt kaks viimasel aastal kõige enam meedia tähelepanu all olnud vaimuinimest. „Mõjukas Tartu mõtleja“, „Eesti tuntuim sotsiaalteadlane“, „elav entsüklopeedia, kellel on igavikuline janu maailma vastu“, „meie ajastu mõtestaja“, „paljude ajakirjanike õpetaja“, „Eesti poliitika Raudne Leedi“, „terav ja kirgas nagu taevatäht“ on vaid mõned epiteedid,…
10-11/2025

Miks me ei taha nimetada Iisraeli genotsiidi Gazas genotsiidiks?

Nüüdseks on Gazas palestiinlaste kallal toimepandav genotsiid reaalajas jälgitavana kestnud kaks aastat. ÜRO ülesandel tegutsev, kuid sõltumatu Okupeeritud Palestiina Territooriumi Uurimiskomisjon on kõigest viimane neist organisatsioonidest, mis on ametlikult kuulutanud Iisraeli jõhkra käitumise Palestiina Gaza maaribal genotsiidiks.[1] Siiski kõhklevad paljude riikide valitsused, Eesti oma sealhulgas, ikka veel seda terminit kasutamast.…
10-11/2025

„Kirjutan sulle, mu sõber…“

. . . . nii algab Gawad Elakkadi luuletus „Kingin sulle oma südame“, mis avab siinse tekstivaliku. Tema sõnad on õrn pöördumine sõbra poole ning üleskutse „ristata aja noad“ – aja, mis on muundunud halastamatuks leina ja kaotuse ringkäiguks. Enam kui kaks aastat on sõnulväljendamatu valu kõrgunud ühe linna kohal tulvil vasturääkivusi, mis…
10-11/2025
Vikerkaar