3x hambaarsti juures

Toomas Raudam

(projekt)

1. Hammas tahtis välja tõmbamist. Läksin hambaarsti juurde. Olin esimene. Teised polnud veel tulnud. Toolid olid tühjad. Ka all garderoobis riideid ära andes oli mulle tundunud, et olen üksi. Et ennast vähem ük­sikuna tunda, võtsin istet uksele kõige lähemal toolil. Uks läks kohe lahti. Mind oodati, arst palus mul istuda. Arst oli mees. Tal olid jämedad sõrmed. Punane kael lõkendas. Kui arst süstlasse valuvaigistit tõmbas, libises kitli üks varrukas alla ja ma nägin, millist särki ta kandis. Särk oli helepruun, ruuduline. Süsti tehes vajus kitli varrukas tagasi endisesse asendisse, kuid särgi värv ja tegumood jäid mulle meelde. Arst palus mul väljas oodata. Läksin koridori ja istusin. Istusin, kuid mitte samale toolile. Helepruun särk püsis terve selle aja silme ees. Arst oli palunud mul ise kella jälgida. Ma jälgisin. Täpselt kümne minuti pärast tõusin toolilt ja tegin ukse lahti. Ukse taga oli arst, kes oli tahtnud tulla mind kutsuma. Tal oli vist meelest ära läinud, et oli mul palunud kellal silma peal hoida. Ilmselt läksid meie ajad ühte. Arst palus mul istuda. Tangid olid valge laua peal tooli kõrval.

“Pronksiöö oli hea.”

Ta oli seda öeldes minu poole seljaga. Ma olin juba istunud.

“Kas ekstraheerime?”

Nüüd oli ta minu poole näoga. Tal olid vuntsid. Otsustasin riskida.

2. Hammas tahtis välja tõmbamist. Läksin hambaarsti juurde. Olin esimene. Teised polnud veel tulnud. Toolid olid tühjad. Ka all garderoobis riideid ära andes oli mulle tundunud, et olen üksi. Et ennast vähem ük­sikuna tunda, võtsin istet uksele kõige lähemal toolil. Uks läks kohe lahti. Mind oodati, arst palus mul istuda. Arst oli mees. Tal olid jämedad sõrmed. Punane kael lõkendas. Kui arst süstlasse valuvaigistit tõmbas, libises kitli üks varrukas alla ja ma nägin, millist särki ta kandis. Särk oli helepruun, ruuduline. Süsti tehes vajus kitli varrukas tagasi endisesse asendisse, kuid särgi värv ja tegumood jäid mulle meelde. Arst palus mul väljas oodata. Läksin koridori ja istusin. Istusin, kuid mitte samale toolile. Helepruun särk püsis terve selle aja silme ees. Arst oli palunud mul ise kella jälgida. Ma jälgisin. Täpselt kümne minuti pärast tõusin toolilt ja tegin ukse lahti. Ukse taga oli arst, kes oli tahtnud tulla mind kutsuma. Tal oli vist meelest ära läinud, et oli mul palunud kellal silma peal hoida. Ilmselt läksid meie ajad ühte. Arst palus mul istuda. Tangid olid valge laua peal tooli kõrval.

“Pronksiöö oli halb.”

Ta oli seda öeldes minu poole seljaga. Ma olin juba istunud.

“Kas ekstraheerime?”

Nüüd oli ta minu poole näoga. Tal olid vuntsid. Otsustasin riskida.

3. Hammas tahtis välja tõmbamist. Läksin hambaarsti juurde. Olin esimene. Teised polnud veel tulnud. Toolid olid tühjad. Ka all garderoobis riideid ära andes oli mulle tundunud, et olen üksi. Et ennast vähem üksikuna tunda, võtsin istet uksele kõige lähemal toolil. Uks läks kohe lahti. Mind oodati, arst palus mul istuda. Arst oli mees. Tal olid jämedad sõrmed. Punane kael lõkendas. Kui arst süstlasse valuvaigistit tõmbas, libises kitli üks varrukas alla ja ma nägin, millist särki ta kandis. Särk oli helepruun, ruuduline. Süsti tehes vajus kitli varrukas tagasi endisesse asendisse, kuid särgi värv ja tegumood jäid mulle meelde. Arst palus mul väljas oodata. Läksin koridori ja istusin. Istusin, kuid mitte samale toolile. Helepruun särk püsis terve selle aja silme ees. Arst oli palunud mul ise kella jälgida. Ma jälgisin. Täpselt kümne minuti pärast tõusin toolilt ja tegin ukse lahti. Ukse taga oli arst, kes oli tahtnud tulla mind kutsuma. Tal oli vist meelest ära läinud, et oli mul palunud kellal silma peal hoida. Ilmselt läksid meie ajad ühte. Arst palus mul istuda. Tangid olid valge laua peal tooli kõrval.

“Ma ei tea, kas pronksiöö oli halb või hea.”

Ta oli seda öeldes minu poole seljaga. Ma olin juba istunud.

“Kas ekstraheerime?”

Nüüd oli ta minu poole näoga. Tal olid vuntsid.

“Kuhu nüüd?”

Mind ei olnud.

 

Küsimused:

1. Kas lugesite lood läbi

a) katkestamata

b) lugude vahel vahet pidades

c) üle rea

d) muu

2. Kui kaua võttis lugemine aega?

a) üks kuni viis minutit

b) kolmkümmend minutit

c) üks tund

d) rohkem

3. Mis žanris on lugu/lood kirjutatud?

a) komöödia

Kui jah, siis palume anda hinnang viie palli süsteemis.

b) tragöödia

Kui jah, siis palume anda hinnang viie palli süsteemis.

c) paroodia

Kui jah, siis märkida, millele:

a) elule universumis

b) elule kosmoses

c) elule Eesti Vabariigis

d) mujal (nimetada suurust silmas pidades, enne suur, siis väike)

4. Kas täheldasite kolme loo vahel mingeid olulisi erinevusi?

Kui jah, siis milliseid:

a) vormilisi

b) sisulisi

c) vormilis-sisulisi

d) muu

5. Kas loo mõte sõltus arsti hinnangust pronksiöö kohta?

Kui jah, siis kuidas, kirjeldage.

………………………..

6. Kas loo mõte sõltus arsti särgist?

Kui jah, siis kirjeldage.

…………………………

7. Millele viitab loo viimane lause?

a) peategelase surmale

b) autori surmale

c) peategelase/autori saamisele Jeesus Kristuseks

d) muu

8. Kas hambaarst on

a) Adolf Hitler

b) Jossif Stalin

c) Andrus Ansip

d) muu

9. Kas peategelane ja hambaarst tundsid teie arvates üksteist?

Kui jah, siis kas nad olid:

a) hingesugulased

b) veresugulased

c) aatekaaslased

d) ühe/erinevate partei(de) liikmed (õigele joon alla tõmmata, soovi korral täpsustada).

…………………………

10. Kas Toomas Raudam on

a) Toomas Raudam

b) Märt Väljataga

c) Marek Tamm

d) muu

11. Milline on teie arvates kirjutaja rahvus?

a) eestlane

b) venelane

c) juut

d) muu

Iseseisvad harjutused:

1. Kirjutage lugu/lood ümber, arvestades samade stiilielementidega, kuid teisaldades nad uude keskkonda. Näiteks: “Juuksuris”, “Taara vastuvõtus”, “Pangas”, “Politseis”, “Kapos”, “Sidekontoris”, “Taksos”, “Migratsiooni- ja kodakondsusametis” jms.

2. Lavastage lugu/lood klassis kõikide õpilaste osavõtul. Ülejäänud püüdku koos peategelasega (nn kollektiivne kangelane) aimata arsti sõnu, kes seisab seljaga klassi poole ja kordab teksti

a) poolvaljult

b) pobinal

c) sosinal

d) mõttes

Viimase loo puhul võivad õpilased vabalt reageerida peategelase põgenemisele, vajaduse korral kaasata kehalise kasvatuse õpetaja.

3. Käänake sõna “pronksiöö” kõigis käänetes (14), seejärel tehke sama “kristalliööga”. Milliseid muutusi märkasite?

a) käänetes

b) iseendas

c) mujal (aknast välja vaadates, silmi maha lastes, seinal päikesekiirt kohates, pilkases pimeduses, jms)

Käesolev projekt on saadetud tutvumiseks kirjastusele Avita eesmärgiga lülitada see kirjandusõpikutesse, mõistagi ka õppekavva, ja Rahvusvahelisse Kaitseuuringute Keskusesse Juhan Kivirähki nimele. Autor armastab Eestit ning loodab omalt poolt kaasa aidata monoliitse kodanikkonna loomisele. Tasu kokkuleppel.

Leia veel huvitavat lugemist

TeaterMuusikaKino
Täheke
Õpetajate leht
Sirp
Muusika
Kunstel
Akadeemia
Keel ja kirjandus
LR
Looming
Hea laps
Värske Rõhk

Külgpaneeli navigatsioon