Sotsiaalmeedia seos kodanikuaktiivsusega tõusis fookusesse juba araabia kevade ajal, mil massilisi proteste hakati kutsuma „Facebooki-revolutsiooniks“. Digiplatvormide roll kerkis esile ka mõned aastad hiljem Occupy-liikumises. Nende sõnum We are the 99%, mis viitas varade ebavõrdsele jaotumisele USA elanikkonna rikkaima protsendi ja ülejäänute vahel, levis kulutulena: noored jagasid sama sõnumiga isiklikke lugusid ebavõrdsest ühiskonnast ning igaüks sai kaasa lüüa – lihtsalt oma kogemust avaldades.

Praegused Eesti noored muretsevad keskkonna pärast, peavad tähtsaks sotsiaalset õiglust ja väärtustavad vähemuste aktsepteerimist. Nende poliitiline osalus on sageli seotud üleilmsete liikumistega ning toimub suures osas sotsiaalmeedias või selle toel. Enamik noori on jaganud poliitilise sisuga uudiseid, muusikat või videoid, arutlenud poliitilistel teemadel või andnud allkirja mõnele petitsioonile. Väiksem osa aktiviste kasutab sotsiaalmeediat ka meeleavaldustest ja muudest sündmustest teavitamiseks ning huviliste mobiliseerimiseks. See toimub eri platvormidel, kus noored igapäevaselt aega veedavad – alates lihtsast laikimisest kuni aruteludeni Twitteris/X-is, Redditis või Blueskys, suhtlusest kinnistes Discordi gruppides lugude ja videote jagamiseni Instagramis ja TikTokis. Poliitilise sisuga postituste laikimist võib käsitada esimese sammuna poliitiliste teemade vastu huvi tundmisel, aruteludes osalemist võib aga pidada juba seisukohtade kujundamiseks, mis loob eeldusi kaalutletud eneseväljenduseks, ning postituste jagamisega saab võimendada teemasid, mis tunduvad olulised. Poliitiline sisu jõuab noorteni sageli ka siis, kui nad seda sihilikult ei otsi, ning kohatine postituste laikimine ja jagamine on levinud ka nende seas, kes peavad end poliitiliselt passiivseks.

Sotsiaalmeedia on muutnud osalemise loogikat: mõned kümnendid tagasi oli ühiskonnas kaasa rääkida võimalik peamiselt organisatsioonide kaudu, mis tähendas kohustust pühenduda ning kohanduda organisatsiooni eesmärkidega, jäädes ise nähtamatuks. Sotsiaalmeedias organiseerumine võimaldab aga isiklikult panustada ja samal ajal end liikumistega siduda. Seda illustreerivad nii Occupy-liikumise näide kui ka TikToki trendid. Näiteks postitas mõned aastad tagasi 16-aastane venelanna Alina Morozova TikToki video, kus ta rebis kooliseinalt Vladimir Putini pildi. Video vallandas trendi, kus Face’i muusikapala saatel asendati Putini fotosid Aleksei Navalnõi omadega või väljendati oma meelsust muul viisil, sealhulgas jagades üleskutseid protestidele ja hiljem ka salvestusi tänavatelt. Kokku avaldas niimoodi meelt üle 30 000 noore. TikTokis trendiga liitumine on lihtne viis näidata loominguliselt oma toetust, ilma et peaks võtma pikaajalist kohustust või raamistama end organisatsiooni reeglitega.

Samas ei aita sotsiaalmeedia kõigil ühiskonnagruppidel poliitiliselt organiseeruda. Näiteks uussisserändajad jäävad sageli Eesti-kesksetest teemadest kõrvale ka sotsiaalmeedias, kuna neil puuduvad kohalikud võrgustikud ja nad ei räägi eesti keelt. Noorte poliitilist osalust ja aktivismi sotsiaalmeedias on Eestis uuritud piisavalt, aga praegu me veel sama täpselt ei tea, kuidas kasutavad aktivismiks sotsiaalmeedia võimalusi vanemad põlvkonnad.

Samal teemal

Postkoloniaalne hetk maailmapoliitikas

Nada Elia: 17. novembril 2024 jõudsid avalikkuse ette teated, et Gazas asuva al-Shifa haigla ortopeedilise kirurgia osakonna juhataja dr Adnan al-Bursh oli vägistamise tagajärjel surnud. Ta oli koos teiste arstide, õdede ja muu meditsiinipersonaliga töötanud Gaza põhjaosas asuvas al-Awda haiglas, kui Iisraeli sõdurid nad „riikliku julgeoleku kaalutlustel” kokku ajasid ja…
10-11/2025

Sveta Grigorjeva ja Marju Lauristin kui ajakirjanduslikud müüdid

Sveta Grigorjeva ja Marju Lauristin on ilmselt kaks viimasel aastal kõige enam meedia tähelepanu all olnud vaimuinimest. „Mõjukas Tartu mõtleja“, „Eesti tuntuim sotsiaalteadlane“, „elav entsüklopeedia, kellel on igavikuline janu maailma vastu“, „meie ajastu mõtestaja“, „paljude ajakirjanike õpetaja“, „Eesti poliitika Raudne Leedi“, „terav ja kirgas nagu taevatäht“ on vaid mõned epiteedid,…
10-11/2025

Miks me ei taha nimetada Iisraeli genotsiidi Gazas genotsiidiks?

Nüüdseks on Gazas palestiinlaste kallal toimepandav genotsiid reaalajas jälgitavana kestnud kaks aastat. ÜRO ülesandel tegutsev, kuid sõltumatu Okupeeritud Palestiina Territooriumi Uurimiskomisjon on kõigest viimane neist organisatsioonidest, mis on ametlikult kuulutanud Iisraeli jõhkra käitumise Palestiina Gaza maaribal genotsiidiks.[1] Siiski kõhklevad paljude riikide valitsused, Eesti oma sealhulgas, ikka veel seda terminit kasutamast.…
10-11/2025

„Kirjutan sulle, mu sõber…“

. . . . nii algab Gawad Elakkadi luuletus „Kingin sulle oma südame“, mis avab siinse tekstivaliku. Tema sõnad on õrn pöördumine sõbra poole ning üleskutse „ristata aja noad“ – aja, mis on muundunud halastamatuks leina ja kaotuse ringkäiguks. Enam kui kaks aastat on sõnulväljendamatu valu kõrgunud ühe linna kohal tulvil vasturääkivusi, mis…
10-11/2025
Vikerkaar