Eesti ravitseja töö Facebookis tähendab mitmekülgset digitaalset kohalolu – avalike nõuannete jagamist otseülekannetes, klientide nõustamist Messengeris ja aruteludes osalemist gruppides. Nõid on ühtaegu sisulooja ja kogukonna hoidja, kellelt oodatakse, et ta annaks lootust, jagaks ravinippe ja aitaks elu raskusi mõtestada. „Klient võib mulle kirjutada kell kolm öösel, kui tal on paanikahoog – ja ma vastan kohe, see ongi minu töö,“ kirjeldab üks ravitseja.

Facebookis positsioneerivad ravitsejad end sageli nõustajate, nõidade või ka terapeutidena, kasutades nii maagilisi kui ka vähem maagilisi võtteid, millega lubavad hoida vaimset ja füüsilist heaolu. Alternatiivsed grupid toimivad omamoodi digitaalse ravitoana: avalikel seintel kirjeldatakse haigusnähte – paistetust, nahalööbeid, kroonilisi valusid – sageli koos fotodega. Vastuseks sünnib ühisloomes teadmiste kogum, kus põimuvad rahvameditsiin, rahvusvahelised uue vaimsuse praktikad ja biomeditsiin. Privaatses vestluses käsitletakse tervist veelgi holistilisemalt, otsides haiguste põhjusi perekondlikest mustritest, stressist või needustest. Vastavalt diagnoosile tehakse kaugravi, puhastatakse koduseid energiaid, loetakse tarokaarte või suunatakse inimene edasi arsti juurde.

Olulise koha on hõivanud ka vaimse tervise mured. Aja jooksul on nõiagrupid kujunenud pelgupaigaks neile, kellele ametlik abi on kallis, kättesaamatu või häbimärgistatud. Võrguravitsejad täidavad tühimikku, mille on jätnud killustunud ja alarahastatud vaimse tervise süsteem: kui psühholoogi juurde on raske pääseda, siis nõid vastab kiiresti, tihti tasuta või sümboolse tasu eest. Sageli jõuavad nõia juurde inimesed, kellel on muresid korraga mitmel rindel – rahaprobleemid, vägivaldne suhe ning nendega kaasnevad füüsilised sümptomid.

Arvestades vaimse maailma populaarsust, leidub sotsiaalmeedias ka neid, kes loodavad oma hobist töö teha ja end ravitsejana kehtestada. Selleks kasutatakse sarnaseid strateegiaid nagu sotsiaalmeedia mõjuisikutel: ehitatakse üles sidus enesebränd, mis ühendab maailmavaate, isikliku stiili ja teenuste spektri, ning kinnistatakse seda pideva kohalolu kaudu. Platvormiloogika eeldab nähtavust, järjepidevust ja tähelepanu köitvat sisu.

Vaimseid tarkusi ei jagata üksnes individuaalsete murede leevenduseks – sageli eeldavad grupiliikmed ravitsejalt tõlgendusi päevakajalistele sündmustele, olgu selleks sõda või koroonakriis. Just polariseerivate teemade taustal defineerivad grupid oma orientatsiooni: kas ollakse avatud koostööle arstidega, piiratakse end loodusraviga või seatakse kahtluse alla riiklik kord. Eestis leidub kõiki kolme tüüpi gruppe. Kohalikku esoteerikamaastikku kujundavad enam need, kellel on suur grupp või jälgijaskond, sest administraatori roll annab võimu otsustada, kes gruppi pääseb, millised teemad on sobilikud ja keda eemaldada. Kui ühes grupis on 40 000 liiget, tähendab see juba märkimisväärset mõjukust.

Facebooki nõiagrupid näitavad, kuidas vana rahvameditsiin põimub globaalse uusvaimsuse ja digikultuuriga. Eesti kontekstis lisandub siia Kaika Laine ja Vigala Sassi pärand ning kodused võtted, mis segunevad rahvusvaheliste brändide ja tehnikatega, nagu Medical Medium või Access Bars®. Platvormiloogika võimaldab sellel eklektikal kooseksisteerida: Facebooki algoritmid ja populaarsus rahva seas otsustavad, millised teadmised tõusevad esile ja millised kaovad. Ehkki kiire tugi ja mitmekülgne tagasiside võivad inimesi nende muredes aidata, näeme, kuidas sama loogika võib soodustada ka konspirituaalseid seletusi, usaldamatust institutsioonide vastu ja olukordi, kus nähtavusel põhinev autoriteet teeb oskamatusest rohkem kahju kui kasu.

Samal teemal

Postkoloniaalne hetk maailmapoliitikas

Nada Elia: 17. novembril 2024 jõudsid avalikkuse ette teated, et Gazas asuva al-Shifa haigla ortopeedilise kirurgia osakonna juhataja dr Adnan al-Bursh oli vägistamise tagajärjel surnud. Ta oli koos teiste arstide, õdede ja muu meditsiinipersonaliga töötanud Gaza põhjaosas asuvas al-Awda haiglas, kui Iisraeli sõdurid nad „riikliku julgeoleku kaalutlustel” kokku ajasid ja…
10-11/2025

Sveta Grigorjeva ja Marju Lauristin kui ajakirjanduslikud müüdid

Sveta Grigorjeva ja Marju Lauristin on ilmselt kaks viimasel aastal kõige enam meedia tähelepanu all olnud vaimuinimest. „Mõjukas Tartu mõtleja“, „Eesti tuntuim sotsiaalteadlane“, „elav entsüklopeedia, kellel on igavikuline janu maailma vastu“, „meie ajastu mõtestaja“, „paljude ajakirjanike õpetaja“, „Eesti poliitika Raudne Leedi“, „terav ja kirgas nagu taevatäht“ on vaid mõned epiteedid,…
10-11/2025

Miks me ei taha nimetada Iisraeli genotsiidi Gazas genotsiidiks?

Nüüdseks on Gazas palestiinlaste kallal toimepandav genotsiid reaalajas jälgitavana kestnud kaks aastat. ÜRO ülesandel tegutsev, kuid sõltumatu Okupeeritud Palestiina Territooriumi Uurimiskomisjon on kõigest viimane neist organisatsioonidest, mis on ametlikult kuulutanud Iisraeli jõhkra käitumise Palestiina Gaza maaribal genotsiidiks.[1] Siiski kõhklevad paljude riikide valitsused, Eesti oma sealhulgas, ikka veel seda terminit kasutamast.…
10-11/2025

„Kirjutan sulle, mu sõber…“

. . . . nii algab Gawad Elakkadi luuletus „Kingin sulle oma südame“, mis avab siinse tekstivaliku. Tema sõnad on õrn pöördumine sõbra poole ning üleskutse „ristata aja noad“ – aja, mis on muundunud halastamatuks leina ja kaotuse ringkäiguks. Enam kui kaks aastat on sõnulväljendamatu valu kõrgunud ühe linna kohal tulvil vasturääkivusi, mis…
10-11/2025
Vikerkaar