Sügavad on musta tiigi veed ja
Tindivärvi. Räägitakse et kõige püham Draakon
Elab siin. Ükski inimsilm
Ei ole teda veel näinud, aga tiigi äärde
On ehitatud tempel ja võimud
On seadnud sisse rituaali. Draakon
Võib küll jääda draakoniks, aga inimesed
Oskavad teha temast jumala. Külaelanikud
Peavad head saaki ja ikaldusi
Tirtsuparvi ja keiserlikke komisjone
Makse ja taude väga püha Draakoni saadetuks. Kõik
Toovad talle ohvriks põrsakesi ja veinikanne nagu soovitab
Üks nende seast kellel selgeltnägev pilk.
Tema määrab ka hommikupalved ja
Õhtuhümnid.

               Ole tervitatud, Draakon, andideküllane!
               Au sulle võidupärjas,
               Isamaa päästja, Sina
               Oled kõikide draakonite seast väljavalitu
               Ning kõikide veinide seast on valitud ohvrivein.

Lihatükid vedelevad tiigi ümber kividel.
Rohi templi ees on veiniplekiline.
Ma ei tea, kui paljusid ohvriandidest
Draakon ka maitseb. Kuid metsa hiired ja
Mäe rebased on alati purjus ja ülesöönud.

               Miks on need rebased nii õnnelikud?
               Mida on need põrsakesed teinud?

Et neid tapetakse aastast aastasse ainult
Rebaste ümmardamiseks? Kõige püham Draakon
Tiigi üheksakordsetes sügavustes – kas ta teab
Et rebased röövivad teda ja söövad ta põrsaid
Või ta ei tea?

                                                                               Po Chü-i [Bai Juyi]
Saksa keelest tõlkinud Märt Väljataga

Samal teemal

„Äbi tüdrukud“

Meedia vahendusel on aastate vältel populariseeritud seisukohta, et eesti külas üksikemasid ära ei põlatud.[1] Kinnituseks tuuakse „eesti talurahva elu parima kirjeldaja“ pastor August Wilhelm Hupeli tähelepanekud 18. sajandi viimasest veerandist. Hupeli järgi kurvastanud vaid mõni üksik lapsevanem, kui nende vallaline tütar rasestub. Laps tõstnud vallalise naise staatust, mida tähistas nii…
Vikerkaar 6 2025

Tehisintellekt ja Eesti teadmustaristu tulevik

Tehisintellekt (TI)[1] on jõudnud Eesti haridussüsteemi. Haridusjuhid suhtuvad TI kasutamisse valdavalt positiivselt, aga vähe on toimunud avalikke ja koolide-siseseid kriitilisi arutelusid. Pilk on pigem olevikus või lähitulevikus, kaugemale ei vaadata. Ebakriitilisele suhtumisele TI kasutamisse osutavad näiteks üldhariduskoolide programm TI-Hüpe 2025 ja mitme ülikooli regulatsioonid TI kasutamise kohta õppeprotsessis. TI levikut…
Vikerkaar 6 2025

Hanno Kompuse tee kunstiteose tõlkijaks

Loomulikku stiili kohates oleme meeldivalt üllatunud, sest uskusime, et kohtume autoriga, aga leidsime inimese.
Tähendused saavad oma väärikuse sõnadelt, mitte ei anna seda neile.
Blaise Pascal, „Mõtted“
Nagu iga arutlejat, juhib ka siinkirjutaja sulge isiklik veendumus neist tingimustest, mis muudavad erialase käsitluse mõttekaks. Kui uurimisküsimus ei ole puhtalt teoreetiline, vaid puudutab elanud inimest…
4-5/2025

Gooti tähtedesse tõlgitud maalid

Kunstiloo ja -teaduse oluline probleem on ajast aega olnud silmaga nähtavate ja käega katsutavate teoste „tõlkimine“ tekstiks, kunstikirjutuseks. Sellest saadik, kui Homeros „Iliases“ Achilleuse kilpi kirjeldas, on retoorikas kõneainet pakkunud ekfraas – kunstiteose (või ka muu objekti, isiku või paiga) representeerimine kirjasõnas. Samas ei ole ekfraas pelk kirjeldus. Ühelt poolt…
4-5/2025
Vikerkaar